Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Google translate

Av Jennifer - 4 november 2010 23:14

Man måste ju bara älska Google translate! Jag översatte en text flera gånger. En text som jag skrev på bloggen för länge sen, den om Svenskan och det. Det var jättekul! 


Originalet:

Okej.. Jag har funderat. Det finns minst tre sätt att säga bokstaven G på, om det finns fler vet jag inte jag kommer i alla fall inte på något. Regera, regissör och registrera är tre liknande ord vilka ingen av dem stavas med några konstigheter, förutom att alla uttalas olika. Varför uttalar man inte alla med G? Istället för rejera och reschissör.
Vad är det dessutom med alla olika hyperstavningar? Sånna som hj, lj, stj, gj, ng, rt, rd, rn och rs. Jag menar ord som 
hjärna och gjärna. De uttalas precis likadant och betyder långt långt ifrån varann. Om jag till exempel skulle säga: "jag vill gjärna ha den." så skulle ju ingen i hela fridens dagar tro att jag pratade om en hjärna. Så varför stavar man då olika? Onödigt kan tyckas. 
Sen har vi ju alla stavningar på che-ljudet även om vissa kanske låter lite olika så har vi ju ändå tiotals che-variationer... tj, ch, sh, sk, sch, sj, stj, skj osv. jag kommer inte på några fler just nu. Det vore ju himla bra om vi bara hade ch och sch. Hur lätt skulle inte det vara för utlänningar då? För ch och sch är ju ungefär de två enda olika che-ljden.. om man tänker 
sju till exempel så låter det ju precis likadant om man stavar det schu. 
Hur stavar vi egentligen & ? o-c-h... Vad är det? Det borde ju egentligen låta åsch... varför säger man då åck? Dessutom ändrar man stavningen när man ska skriva också.. Varför är det så? 
Varför har vi ck när vi vill ha ett snabbt k och inte kk som i de andra nordiska språken?
Varför har vi två olika uttal för c? 
Varför bli kä alltid (eller nästan alltid) chä medans kö kan bli både kö och chö?

Många frågor och inga svar, men nog är det väl roligt att fundera på hur vi egentligen pratar? 


Resultatet:

Tja .. Tänkte jag. Det finns minst tre sätt att säga, steg mer, åtminstone jag inte vet eller inte. Styrelsen och ord som är liknande dem i tre särskilt utformade skriva några mycket olika fel. Varför inte varje G, reschissör vakt och ersättas.

Vad är Hyper varje annan form av skrift, Sanna, GP, LJ, STP, GJ, RT, RD, RN och RA och Ng. gjärna hur hjärnan och ord i mitt huvud. Det är oklart exakt samma sak, långt ifrån varandra. Till exempel, om du säger "gjärna om du vill." Ja, naturligtvis, på tisdagen, en dag att tala om deras hjärnor tänkande. Varför skriva mer? Jag kan inte säga, tror jag.

Därför hästen alla alternativ, och ibland lite annorlunda än vår i slutet av dussintals ljud variationer kan che ... TJ, CH, SH, SK, SCH, SJ, MCS AAC, och så vidare. Jag kan inte tänka mig något just nu. Det är bra att vara sant, SCH och CH. Hur lätt skulle det vara konstigt? Att ljden och SCH CH Tse, endast två av de mer .. Om du tror att till exempel, sju ljud, om du skriver, Hust.

Vad fastnade verkligen i min samling,-D ... Vad är detta? Oj ... Du måste verkligen gå oh varför tror du? Dessutom har skriptet inte förändrats, skrika .. Varför?

Varför inte tillräckligt snabbt, i norra MM CK och andra språk?

Varför två olika uttal C;

För HAB, och alltid (eller nästan alltid) och Cho-Cha i kön att vara?

Hur många frågor och svar, men säkert något intressant att fråga hur man säga?

 
 
Ingen bild

Sandra

5 november 2010 01:03

hahahah, vad roligt! Tur att du fick svar på alla dina frågor iaf ;)

 
Rebecca

Rebecca

5 november 2010 12:50

hahhahahaha fan va fult x)

http://magicstory.blogg.se

 
Isa

Isa

7 november 2010 19:57

Hi hi, klockrent! Jag har använt tjänsten någon gång för att översätta engelska akademiska texter till svenska. Vill man göra det ännu svårare för sig så är det ett bra alternativ! :)

http://isanj.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer - 2 mars 2011 17:48

I can't believe att jag inte har photoshop på min dator längre! Det är som ett hål i mitt hjärta. Eller nej det var väldigt osant, men det känns faktiskt väldigt väldigt tråkigt. Nu kan jag ju inte ändra min header.. funderar på att ändra alltihop, h...

Av Jennifer - 2 mars 2011 16:50

Jag har tal på fredag, jag har inte skrivit klart det, men det hinner jag så det är lugnt. Och idag fick jag min bok som jag måste läsa. Den var bara på 200 sidor! Det är helt fantastiskt grymt! Jag brukar inte lyckas välja de korta lättlästa. Mycket...

Av Jennifer - 28 februari 2011 19:13

Under den senaste veckan har jag: börjat prata med brittisk accent, lärt mig grunderna till hur man jonglerar och jag har lärt mig att Sveriges nationalsång har två verser till efter de första två! Det hade jag ingen som helst aning om.  Så här går...

Av Jennifer - 14 februari 2011 17:19

Okej man kan ju tycka att det har varit som ett uppehåll här ett tag. Det stämmer ju också om man skulle tycka så. Mycket har hänt sen sist. Fast jag vet inte riktigt vad jag ska säga.  Det är ju alla hjärtans dag idag förresten om det skulle varit...

Av Jennifer - 27 januari 2011 21:31

Vår kära teaterlärare Anders gav mig och Rebeccis ett uppdrag på stan idag. Vi hade fyra viktiga ärenden att utföra:  Prata med Marie på Sliperiet Prata med Rickard på Sliperiet Köpa en knallpulverpistol och knallpulver Köpa en dildo  Vi bö...

Presentation


Hejsan! Jag är en toppentjej som älskar teater. Jag vill gärna ha en brevvän som är runt 1-200 år, själv är jag 17. Det är rätt okej om du gillar ponysar men jag tycker mer om hundar. Jag vill återfödas som delfin. Och du är konstig.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards